Follow Me on Twitter

Tuesday, October 19, 2010

Tengkorak Emas belajar bahasa Jepun

Assalamualaikum buat yang hadir ke blog ini. Just nak cerita, tengah-tengah aku semak ‘to-do list’ dalam buku nota aku, tiba-tiba aku terpandang satu page yang berserabut dengan perkataan yang ditulis condong (memang gaya penulisan aku). Bila aku perhatikan, oh rupa-rupanya page yang penuh perkataan jepun dan maknanya.

Masa awal-awal blogging dulu, aku ada belajar dengan Ciao Annin-sama bahasa jepun. Belajar sikit-skit je. Semuanya secara percuma tapi kena banyak bertanyalah. Selama ni aku tengok cerita Jepun tapi sekadar mendengar dan bergantung pada subtitle. Setakat ‘kawaii’ tu aku taula hehe

Okay, memandangkan aku nak kemaskini nota belajar bahasa Jepun tu, aku rasa baik aku kemaskinikan dekat blog. Boleh juga sesiapa yang berminat tau serba sedikit bahasa Jepun ni. Tiada masalah sebenarnya belajar bahasa asing ni. Asalkan berminat dan tak takut dengan benda baru. Biasalah, manusia memang mudah takut dengan sesuatu yang baru dan tidak difahaminya.

Macam tulah aku masa mula-mula belajar Bahasa Arab dulu. Lastly aku rasa Bahasa Arab tu senang je. Bahasa Al-Quran pula tu. Memang senang kalau dipelajari bersungguh-sungguh.

Macam itu jugalah orang bukan Islam. Mereka takut dengan Islam kerana mereka tidak memahaminya dan kita pula tidak membantu mereka memahaminya. Apa yang kita buat hanyalah memberi contoh yang tidak baik sebagai seorang Islam.

Okay, berbalik kepada Bahasa Jepun. Inilah yang aku dah belajar daripada Ciao Annin-sama.

sou ka – betul ke?
yokatta – leganya (Relief)
janai – bukan (Its not)
jya – jumpa lagi (see you again)
ganbarimashou – usaha sama-sama
ganbatte kudasai – berusaha!
do itashimashite – sama-sama (welcome)
arigatou gozaimas – terima kasih (thanks)
sekkai – betul (right)
daijoubu desuka – are you ok?
genki desu ka – apa khabar (how are you)
genki desu – I’m fine
genki de ne – jaga diri baik-baik (take care)
odaijini - jaga diri baik-baik (untuk orang sakit)
oregaishinasu – tolong (please)
seiko wo inorinasu – semoga berjaya (good luck)
itadakimasu – jom makan (let’s eat)
nihongo o benkyou ganbatte ne – good luck in learning Japanese

Susah ke? Kalau rasa susah belajar yang di bawah ni sahaja, senang ingat sikit. Yang ni aku belajar dari isuhangat.blogspot.com (masa tu aku tak ada blog lagi)

Yang pemarah - KEIJI CACIMAKI
Yang suka berjimat - SAYORI
Yang suka layan blues - APO NADIKATO
Yang suka belajar - ASHIKO ULANGKAJI
Yang kerap bikin kacau - WAKASI HURUHARASUKAMURA
Yang bisu - KIETA TADASORA
Yang suka makan nasi - NANACHI KASIBANYA
Yang sangat kedekut - MATIMATI TAMOKASI
Yang suka sangat tidur - ICHIBAN TIDOMATI
Yang suka mengintai - HINTAI AKOSUKA
Yang tua - TARAGIGI PADAMOKA
Yang kena tinggal bini - SUSAHATI BINILARI
Yang suka merempit - SAJA CARIMATI
Yang Lembab - AYUMI SIPUTBABI

Amacam? Sekadar berhibur ^___^