Follow Me on Twitter

Saturday, September 10, 2016

Ikan emas dengan jerung dalam satu tank

Nope. Nope. Nope. Again. Nope. Dah banyak labah-labah bersarang. Maklumlah blog ni dah lama bersawang. Aku memang tak berniat nak bersihkan. Sekali-sekala jengukkan muka mana tau ada yang bocor atau kotor. Nak tak nak terpaksa juga bersihkan.

Cukuplah intro yang tiada kena mengena dengan tajuk entri. Niat di hati hanya nak berkongsi hobi baru. Manalah tau ada orang yang mula meminati hobi yang sama dan mula mencari maklumat di enjin carian (skema gila).

fish tank

Dah masuk 2 minggu aku menghidupkan semula akuarium 3 kaki yang dah lama terbiar. Bermula dengan pembelian penutup akuarium, seterusnya lampu, tumbuhan hiasan, batu hiasan, water pump filter, driftwood, ornament, makanan ikan dan sudah tentulah ikan.

Bercerita tentang ikan..bila dah mula minat ni memang bersemangatlah untuk cari maklumat tentang ikan. Tapi, ikan pertama yang aku beli..spesis Goldfish Tosakin dan Comet telah dibeli tanpa sebarang ilmu pengetahuan. Rupa-rupanya spesis ikan emas ni memang tak berapa gemar dengan komuniti ikan lain..dahlah nak suhu air sejuk dengan kuat makan pula tu (mana yang muat mulut). Based on beberapa pengalaman orang, ikan emas ni tak bertahan lama sebab mudah mati kekenyangan.

Sebab hati dah suka ikan emas kan..so aku layankan kerenah ikan ni..tak nak air kotor (ikan emas banyak 'membuang')  kenalah rajin periksa span penapis. Buat masa sekarang aku ada 7 ekor Ikan Emas Tosakin (fancy type Golfish), asalnya 10 ekor tapi 3 ekor dah pun selamat dikebumikan secara terhormat dengan beberapa tembakan ke udara. Dan untuk mengawal tabiat pemakanan tosakin ni, aku letakkan sekali Ikan Emas Comet (common type Goldfish) sebab comet ni laju berenang termasuk berebut makanan.
goldfish

Lepas tu, takkanlah nak tengok ikan emas je..kaji punya kaji aku pilih Angle Fish 8 ekor sebagai tank mates..walaupun ada yang kata Angel Fish ni karnivor (angel kot...mesti baik ni). Tukang cuci pula aku upah Ikan Albino Plecostomus 2 ekor..itu pun selepas diperkenan oleh Tosakin. Kalau ikan pleco lain macam Common Pleco, dengan Tosakin tu 'dicucinya'. Eh, jangan kata aku kejam pula suruh ikan yang cuci akuarium..aku ada bagi upah Zucchini.

angel fish

albino pleco


Lepas tu lagi, aku teringin nak bela jerung..so belilah ikan Silver Shark 3 ekor. Nampak je macam jerung tapi baik je. Melalui pembacaan, Silver Shark ni non-agressive so harapnya komuniti ikan dalam tank aku tu dalam keadaan aman bahagia sentiasa..

silver shark


Sekian.